Max Rydahl, närmast från Telia Company, tillträder den 14 augusti den nyinrättade rollen som marknads- och försäljningsdirektör på bränslecellsföretaget myFC. Foto: Pressbild

Lämnar Telia för storsatsande myFC

Max Rydahl, närmast från Telia Company, tillträder den 14 augusti den nyinrättade rollen som marknads- och försäljningsdirektör på bränslecellsföretaget myFC. Max Rydahl tar plats i företagets koncernledningsgrupp.

Max Rydahl lämnar därmed rollen som chef för affärsutveckling av mobila tjänster och hårdvara för konsumentmarknaden på Telia Sverige, där han bland annat lett arbetet med Telias tjänst för uppkopplade bilar. Dessförinnan har han varit både inköps- och produktchef på Phone House.

– Max kan konsumentmarknaden, är en van förhandlare och har ett brett kontaktnät med stora globala spelare i mobilindustrin. Han har den ovanliga kombinerade erfarenheten av affärsutveckling, lönsamhetstänk och inköp, en klar konkurrensfördel i en bransch som växer så fort som vår. Jag har utlovat organisationsförstärkningar länge, och jag är mycket glad att kunna leverera på det löftet, säger Björn Westerholm, vd för myFC, i ett pressmeddelande.

– MyFC ligger för det första i framkant på en marknad som expanderar enormt snabbt. Men uppdraget är också emotionellt tilltalande på ett personligt plan: att få arbeta med grön energi som möjliggör ständig uppkoppling oavsett om det är via en telefon eller en bil. Det ska bli fantastiskt kul att få driva försäljningen, marknadsföringen och affären för myFC i ett så avgörande skede som nu, säger Max Rydahl.

Max Rydahls ansvarsområden blir all myFC:s försäljning och marknadsföring gentemot mobiloperatörer, powerbankproducenter och smartphonetillverkare. Så småningom tillkommer även försäljningen av Lamina REX.

Max Rydahl tillträder sin tjänst den 14 augusti. Koncernledningsgruppen kommer då att bestå av vd Björn Westerholm, finansdirektör Ulf Henning, Chief Product Officer Michael Glantz samt marknads- och försäljningsdirektör Max Rydahl.

MTG Sverige förstärker sin innehållsavdelning ytterligare med tre nya rekryteringar. Foto: Pressbilder

MTG värvar tung trio

Det är nu klart att det blir Karin Krafft som från och med den 4 september tar över Karolina Stallwoods tidigare roll som tablå- och inköpschef. Karin kommer senast från Discovery Networks Sweden där hon arbetat med kanalplanering sedan 2001 och haft rollen som tablåchef sedan 2008. I sin nya roll på MTG kommer Karin ansvara för planeringen av TV3, TV6, TV8 och TV10 samt Viafree. Karin kommer att rapportera till Karolina Stallwood.

I september börjar även Joakim Franke som ny Exekutiv Producent på MTG Sverige. Joakim kommer också senast från Discovery Networks Sweden där han bland annat ansvarat för produktioner som Ullared, Breaking News och Ett jobb för Berg. På MTG kommer Joakims roll innebära ansvar för såväl befintliga produktioner som att utveckla nya projekt. Joakim kommer att rapportera till Camilla Rydbacken.

I september stärks också innehållsteamet med ytterligare en analytiker när Maria Schultz börjar som ny programanalytiker. Även Maria kommer senast från Discovery Networks Sweden där hon varit i en liknande roll sedan 2012.

– Det är otroligt kul att de bästa i branschen lockas av MTG och den spännande satsning vi har på gång. Vi ökar investeringarna i höstens tablå, fortsätter satsningen på starkt svenskt drama och satsar ännu mer på exklusivt innehåll i Viafree. Tiden är med andra ord helt rätt för att fortsätta bygga vårt innehållsteam och det känns extra roligt att åter sammanföra Camilla, Karin, Joakim och Maria i samma team, säger Karolina Stallwood, innehållsdirektör på MTG Sverige.