Vivi Wallin lämnar Brand Publishing - går till Metro. Foto: Pressbild

Vivi Wallin lämnar Brand Publishing

Metro växlar upp sin satsning inom Native och Content Marketing och rekryterar Vivi Wallin som ansvarig för affärsområdet.

”Det känns jätteroligt att kliva in i ett nysatsande Metro. Native är ett misshandlat begrepp idag och för mig blir det viktigt att fokusera på kvalitet, vilket är det enda som leder till långsiktiga intäkter”, säger Vivi Wallin i ett pressmeddelande.

Affärsområdet som tidigare letts av Ricki Petrini kommer nu under Vivis ledning att växa från ett team på 4 medarbetare till 12 personer innan årsskiftet.

”Native och Content Marketing har för oss blivit, och kommer fortsatt vara, en mycket viktig del av framtiden. Vi växer nu i mycket snabb takt med våra egna kanaler och har en tillväxtplan som vi arbetar med att verkställa under 2017 och 2018 vilken innefattar lanseringar av nya egna skapade produkter och flertalet förvärv. Genom att knyta Vivi till oss som ansvarig för vår native-satsning är vi övertygade om att vi bygger vår satsning med den bästa kompetensen som finns inom området, säger Tobias Axelsson, Head of Metro Digital Group.

Vivi har stor erfarenhet från hela Native-kedjan, från strategi till produktion, affärsutveckling och försäljning.

”Vivi kan hantverket, har en fantastisk energi och kombinerar det med mycket goda ledaregenskaper så vi är mycket stolta och glada över att knyta henne till oss”.

Vivi Wallin är utbildad på JMK och har jobbat inom mediebranschen i 17 år, med allt från broadcast TV till PR och content marketing.

Hon kommer närmast från Brand Publishing som är ett dotterbolag till contentbyrån Spoon där hon som pionjär inom området startade upp företagets Native-avdelning för fyra år sedan. Sedan dess har hon arbetat med Native advertising och andra sponsrade format på några av Sveriges största plattformar för några av landets mest tongivande uppdragsgivare.

Vivi driver också Fixa Själv, ett av Sveriges snabbast växande sociala medie-forum inom DIY och bakning med och över 12 miljoner videovisningar och 200.000 interaktioner på drygt ett år”

The Amazing Society storsatsar – värvar fem

The Amazing Society växer. Nu har de rekryterat fem nya personer.

Malin Careliusen, med mångårig erfarenhet från kommunikationsbranschen, spelindustrin, UX och tjänsteutveckling går in som strategisk projektledare på The Amazing Society och ska bland annat utveckla byråns koncept- och strategierbjudande. Malin har arbetat med digital marknadsföring i närmare 20 år. Hon har lett team i flertalet organisationer på kundsidan såsom McDonald’s och Spelbolaget King och har även erfarenhet från reklambyråerna Ogilvy och DDB där hon drivit projekt för Länsförsäkringar, Gevalia, Telia, ATG och Lufthansa.

Henrik Haegermark går in som kundansvarig och strategisk rådgivare och kommer senast från rollen som Commercial Manager för Fashion Week Stockholm. Han har även en bakgrund från ett flertal byråer inom olika discipliner såsom reklam, pr och kommunikation, och är därmed mycket van med komplexiteten i kommunikationslandskapet.

Emma Klein som också blir kundansvarig och strategisk rådgivare, har tidigare arbetat som säljare inom retail, samt som platschef på familjeföretaget Kleins Kitchen. Därefter skolade hon om sig inom medie- och kommunikationsvetenskap och kommer närmast från Medieinstitutet. Där har hon samlat på sig erfarenhet från ICA och arbetet med “Maxi-profilen” och att utbilda butikerna i sociala medier och digital marknadsföring samt arbetat med Brand Experience-byrån Le Pacte, och deras Though Viking.

Teamet inom mediaköp stärks upp med Isabelle Oleszko som senast kommer från byrån DigitasLBi där hon arbetat både med content och media för stora kunder som Absolut, Volvo, Scania, Radisson & Park Inn, BRA flyg, Telia, Goodyear med flera. Innan dess var hon marknadsansvarig på startup-företaget SurfEars, där hon jobbade både från Malmö och Hawaii, med stort fokus på influencer marketing och e-commerce.

The Amazing Society växer nu också ut ur sitt gamla kontor och flyttar under sommaren in i helt nya lokaler i samma fastighet, vilket nyanställda Office Manager Jennifer Johns har största fokus på. Jennifer kommer med erfarenhet av liknande roller på bland annat Adtoox, Tele2, Huawei, Stockholmståg och Samsung.